Hissedilebilir Yüzey İşaretleri
Görme engelli insanlar için yol yapımında kullanılan çeşitli hissedilebilir yüzey işaretleri oldukça önemlidir. Hissedilebilir yüzeyler kabarık, şerit ve pastil biçimli zeminlerden oluşmaktadır. Görme engellilerin hayatını kolaylaştıran hissedilebilir yüzey işaretleri, bu kişileri yol üzerindeki engeller konusunda uyarmak için kullanılmaktadır. Hemen hemen herkes hissedilebilir yüzey içeren bir yol görmüştür. Bunlar kaldırımlarda, metroda, otobüs ve tramvay istasyonlarında ve diğer halka açık yerlerde göreceğiniz parlak renkli (genellikle sarı veya kırmızı) çinilerdir . Küçük yumrular ve sırtlarla işaretlenmiş olan bu karolar, görme engelli kişiler için erişilebilir olduğunu iddia eden herhangi bir yere yerleştirilirler.
Ancak, gören insanlar bu karoların önemini çok az biliyorlar. Çoğu insan bu hissedilebilir fayansların dekoratif amaçlı kullanıldığını düşünüyor! Gerçek şu ki, bu karolar görme engelli insanlar için bir navigasyon rehberi olarak hizmet vermektedir. Her ne kadar çoğu insan için bu fayanslar sıradan görünebilir. Ama görme engelli insanlar için bu hissedilebilir yüzeylerin, günlük yaşamlarında büyük rol oynadığı aşikardır.
Hissedilebilir Yüzeylerin Tarihçesi
Hissedilebilir yüzeyler ilk kez 1965 yılında Seiichi Miyake tarafından Japonya’da geliştirilmiştir. Japonlarda bu hissedilebilir çinilere Tenji blokları denir. Bu bloklar ilk olarak 1967 yılında Okayama şehrinde kullanılmıştır. Ayrıca hissedilebilir yüzeye kesik kubbe adını da vermişlerdir.
Hissedilebilir Yüzeyler Üzerindeki Kalıpların Anlamları
Farklı ülkeler, hissedilebilir yüzey kullanımı için biraz farklı kurallara sahip olabilir. Ancak bu başlıkların çoğu benzer bir anlam taşır.
Paralel Blister Hatlı Hissedilebilir Yüzey
Kare şeklinde kabartmalı düz tepeli kabarcıklara sahip döşemeler, bir yol geçişi olduğunu belirtmek için kullanılır.
Ofset Kabarcıklı Hissedilebilir Yüzey
Bu karolar ileride bir tren platformu olduğunu göstermektedir. Görme engelli birey dikkatli olmazsa ciddi bir kaza geçirebilir. Bu tür karolar ani bir seviye değişimini belirtmek için kullanılabilir.
Çizgili Boyunca Başlıklar
Bu hissedilebilir yüzeylerin yerleştirilmesi merdiven veya ileride başka bir engel olduğunu göstermektedir. Dikkatli olunması gerekmektedir. Bu karolara kadife tehlike uyarı karoları adı da verilir.
Bu döşemelerin sık kullanıldığı yerler şunlardır:
- Merdivenlerin üstü ve altı
- Bir rampanın dibinde
- Hemzemin geçitte
- İnsanların istemeden doğrudan bir tren istasyonunda platforma yürüyebilecekleri alanlarda
- Bir yaya yolunun paylaşılan bir rotaya katıldığı yerlerde
Çizgili Boyunca Hissedilebilir Yüzey
Bu karolar devam etmenin güvenli olduğunu gösteriyor. Bu hissedilebilir yüzeylerin bulunduğu yollarda engel yoktur ve yol güvenlidir.
Pastil Şeklindeki Hissedilebilir Yüzey
Bu karolar görme engelli insanları, sokak geçiş hattının (örneğin bir tramvay hattı) kenarına yaklaştığı konusunda uyarıyor.
Yani, şimdi çeşitli dokunsal karo türlerine bağlı anlamları biliyorsunuz. Bu fayansların farklı tipleri, kör ve kısmen görme için kolay ve bağımsız olarak erişilebilir hissedilebilir bir yol oluşturmak üzere birleştirilebilir.
Umarız bir dahaki rastlaşmanızda bu inişli çıkışlı fayanslara bakarsanız, onların çok önemli bir rol oynadıklarını hatırlarsınız. Hissedilebilir yüzey, görme engelli ve kısmen görüşlü insanların, yollarını bulmalarında çok yardımcı olur.